"תסגור לי את החלון מאחורה"

כשחלונות חשמליים מתחילים לעשות צרות.

דציבל פלוס

אם יש לכם רכב בן 4 שנים ומעלה, אתם בטח מזדהים עם הכותרת.

כן, 4 שנים זה בערך הגיל הממוצע שבו מתחילות בעיות הזקנה ותקלות במנגנון החשמלי הן מהראשונות שבהן.

הסטטיסטיקה אמנם שונה בין יצרן רכבים אחד לאחר, בין דגם לדגם וכמובן מושפעת ותלויה גם מאופן השימוש ברכב ובחלונות החשמל ובכל זאת, ברב הרכבים לא יופיעו בד"כ תקלות ב 3 השנים הראשונות (ואם כן, אלה ממילא יטופלו במסגרת האחריות). יחד עם זאת, באחוז ניכר מכלי הרכב יתחילו לצוץ בעיות כאלה ואחרות במנגנונים חלונות החשמל (כולל חלונות שמש – "סאן רוף").

תקלות נפוצות

תקלה בכפתורי בקרה

אחת התקלות הנפוצות ביותר היא תקלה בכפתור הבקרה של חלון אחד או יותר.

כידוע, על כל חלון חשמל ברכב (מלבד החלון של הנהג) ניתן לשלוט באמצעות אחד משני לחצנים: לחצן ישיר ולחצן מרכזי המצוי בלוח הבקרה הראשי של הנהג).

תקלות בכפתורים תתכנה כתוצאה מבעיה בלחצן הישיר, בלחצן המרכזי או בשניהם ויכולות להתבטא בצורות שונות החל מאי תפקוד חלקי ביותר (לדוגמא, אין אפשרות לבצע סגירה מלאה אוטומטית של החלון) ועד היעדר תפקוד מוחלט, כלומר החלון לא מגיב בכלל לפקודות מהחלצן.

לעתים ובמקרה הטוב, התקלה נעוצה בלחצן או בלחצנים עצמם. במקרים אחרים, מדובר בתקלה מורכבת יותר בכרטיס הבקרה של מערכת החלונות ברכב.

עלות תיקון יכולה לנוע החל מ 150 ₪ ועד 500 ₪ במקרה של לחצן ועד אלפי ₪ במקרה של מנגנון בקרה שלם, בהתאם לסוג התקלה, דגם הרכב, שנת ייצור ומשתנים נוספים.

תקלה במנגנון

כל מערכת חלונות חשמליים בנויה משלושה מרכיבים מרכזיים:

החלון עצמו, מנוע שתפקידו להחליף את הפעולה הידנית שבעבר היה מבצע הנוסע ברכב ומנגנון שמחזיק את החלון, מחבר בינו לבין המנוע ומתרגם את תנועת המנוע לפתיחה או סגירה של החלון.

המנגנונים הם מערכת מכנית שנמצאת בדופן הדלת ומטבע הדברים, חשופים יותר ממנגנונים שנמצאים במקומות אחרים ברכב, טריקות הדלת החוזרות, "מכות" בדלתות וגורמים נוספים עשויים להביא לשחיקה ולתקלות במנגנון.

תקלה במנגנון עשויה להתחיל להתבטא בחריקה שתחמיר תוך זמן קצר עד כדי אי אפשרות מוחלטת לפתוח או לסגור את החלון.

תיקון התקלה כרוך בפירוק המנגנון, איתור החלק השבור והחלפתו (במידת האפשר) בחלק חלופי, או במקרים מסוימים, החלפת המנגנון כולו.

תקלה במנוע

זהו סוג התקלה האפשרי השלישי והנדיר ביותר.

המנועים המשמשים במנגנוני חלונות חשמליים הם מנועים חזקים מאוד, אמינים מאוד ובאופן כללי, סובלים מבלאי נמוך מאוד בשל שימוש מועט (לכל היותר דקות ספורות ביום).

תקלות במנועים כמעט ואינן קיימות אלא במקרים שבהם קצר חשמלי ברכב הוביל לכשל במנוע, כלומר תקלות שמקורן אינו בהכרח בליקוי במנוע או בבעיה בו.

תקלות מנוע מאופיינות בהיעדר אפשרות מוחלטת לפתוח או לסגור את החלון.

הדרך היחידה לפתרון תקלות מסוג זה היא כמובן החלפת המנוע במנוע חדש.

איפה לתקן?

ברכבים בני 3 שנים או פחות, התשובה פשוטה: בחברה, בדרך כלל במסגרת אחריות.

במקרה של רכישת רכב מחברת החכר (ליסינג) או גוף אחר העוסק בשיווק ומכירות רכבים, יש להתייחס לתקופת האחריות הנהוגה בעסקה.

ברכבים שאינם נתונים עוד תחת אחריות, התשובה קצת יותר מורכבת:

ככלל, ככל שמדובר ברכב נפוץ יותר, דוגמת יונדאי, טיוטה, מאזדה וכו', ניתן לתקן כמעט בכל חנות אביזרי רכב או מוסך שעוסק בין היתר בתיקון חלונות חשמליים.

ברכבי יוקרה, העדיפות היא לתקן בחנות אביזרי רכב שבה יש מומחה בעל נסיון משמעותי בתיקון חלונות חשמליים לכלי הרכב הספציפי. בכל מקרה, יש להקפיד על שימוש בחלפים איכותיים (לא בהכרח מקוריים).

אם אין כזה באזור, ההמלצה הברורה היא לפנות לחברה.

סגירת תפריט
שינוי גודל גופנים